Articles

Back to list

Interview

Vampire Magazine The Netherlands, 1998
Text © Ricardo / Vampire Magazine


Ancient Rites is toch een band waar men met veel respect over praat. De band is met hun 3e full-length cd bezig met timmeren aan de weg naar Europa. Aan het woord, de zeer sympathieke Vlaming Gunther Theys.

Gunther, Fatherland valt op door de mooie melodieën, heerlijke solo's, goede produktie en strakke riffs. Om een lang verhaal kort te houden, een absoluut hoogtepunt voor Ancient Rites. Tevreden met het eindresultaat?
Het is een gezonde instelling om nooit volledig tevreden te zijn want dit bevordert stagnatie. Men moet zich steeds trachten te verbeteren. Maar ik ben het met je eens dat Fatherland het muzikale hoogtepunt is voor Ancient Rites. Nooit eerder scoorde we zo hoog in diverse major magazines (95% in de Aertsgok, maximum score in de Metalen Hamer, 5,5 op 6 in Metal Invader) en in bepaalde bladen (zoals o.a. Terrorizer, Mindview) werd de schijf zelfs album van de maand. Geen reden tot klagen. Muzikaal zijn we er, naar mijn bescheiden mening, in geslaagd om een kruisbestuiving te bieden van diverse soorten Metal en middeleeuwse/klassieke muziek. Een stijl perfect passend bij het concept van de band.

De stijl is toch weer veranderd. Betere solo's meer melodie, de zang is meer normale zang geworden. Komt dit door de inbreng van Erik Sprooten en /of Yrlund?
Natuurlijk heeft de komst van nieuwe toegewijde (en getalenteerde) muzikanten bijgedragen tot een verdere muzikale ontwikkeling. Maar het was een natuurlijke evolutie die zich al eerder aandiende in de band, A.R. heeft nooit tweemaal hetzelfde album uitgebracht, op elke release klinken we bewust anders. De producers, zelf klassieke muzikanten en bovendien erg kritisch, hebben ook hun stempel gedrukt en ons naar een hoger muzikaal peil geduwd. Verschillende factoren hebben er toe bijgedragen dat Fatherland zo'n gevarieerd (en sterker) album is geworden.

Fallen Angel; Mika van Impaled Nazarene...
Mika is een oude vriend. We correspondeerden reeds ten tijde van de A.R. demo-dagen. Hij hield steeds van de Dark Ritual demo vanwege de "eighties feeling", wat logisch was daar de nummers ook in de tachtiger jaren geschreven waren. Toen hij naar België verhuisde en met een oude vriendin van mij in huwelijk trad werd ik dan ook als Mika's huwelijksgetuige gevraagd. We kennen elkaar reeds jaren.

Kwam hij toevallig op de koffie?
Nee, hij was geen toevallige bezoeker in de studio, hij is speciaal naar Duitsland gekomen om aan Fallen Angel mee te werken. Het is een van zijn favoriete A.R. songs en toen we besloten een remake van dat nummer te doen leek ons een goed idee om hem uit te nodigen.

Alle teksten hebben te maken met geschiedenis en dan vooral op vaderlandse bodem. Bemin je België zo of was geschiedenis je favoriete vak op school?
België bemin ik niet daar ik het een artificieel, verscheurd land vind. Vlaanderen is mijn heimat. Ik heb hoegenaamd niets tegen de Franstalige Belgen maar persoonlijke denk ik dat een onafhankelijk republiek Vlaanderen een betere oplossing is. (Ideetje Friesland??) De Belgische regering maakt er een zootje van, vaak ten koste van Vlaanderen. Tenslotte is België pas tot stand gekomen in 1830 met de Franstalige bourgeoisie als fanatieke voorvechter. Vlaanderen is ouder en authentieker, daar liggen mijn roots, niet in een politieke beslissing die in 1830 is gemaakt. Inderdaad is geschiedenis steeds mijn favoriete vak geweest en was ik reeds in dat thema geïnteresseerd als kind. Uren droomde ik over lang vervlogen tijden en enorm veel naar de historische plekken waar ik als kind over leerde. Fatherland is een ode aan iedereen die zich bewust is van zijn "roots", in mijn geval komt het Vlaamse landschap (en cultuur) voor de geest maar iemand die in Schotland, Estland, Tibet of Oekraïne (of waar dan ook) leeft heeft evenveel recht op dat nummer. Ik trachtte een universeel gevoel te scheppen de kracht van melancholie die men kan voelen wanneer men ver van het vaderland verwijderd is, wat in mijn geval dikwijls gebeurt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben op en top een Europeaan, voel me overal thuis en heb een grote vriendenkring opgebouwd in haast alle Europese landen maar de roots mag men nooit vergeten.

Naast de teksten in het boekje, leg je ook altijd alles uit. Voel je het als een verplichting naar de fans toe of om te laten weten dat Ancient Rites niet alle teksten uit hun duim zuigt.
Teksten zijn belangrijk in Ancient Rites. Ik dacht dat sommige A.R. fans misschien geïnteresseerd zouden kunnen zijn in de achtergronden die aan de basis van de teksten liggen, de inspiratiebronnen. Vele bands in onze stijl nemen genoegen met simpele "Fuck Jesus" teksten maar persoonlijk ben ik een aanhanger van wat meer diepgang. Verder vind ik het aangenaam om opgedane kennis en ervaringen te delen die niet enkel geïnteresseerd zijn, met fans die de essentie van A.R. trachten te vatten en voeling hebben met de onderwerpen die ik behandel.

De teksten zijn in het Engels, Duits, Frans en Nederlands. Komt dit omdat de ene taal de tekst meer kracht geeft dan de andere of omdat 3 van de 4 talen in België (D, FR en NL) worden gesproken?
Ik denk vaak in verschillende talen. Eigenaardig is dat. Ben ik bijvoorbeeld gedurende meerdere dagen in Frankrijk, dan dient de inspiratie zich in die taal aan, bevind ik me in Engeland dan denk ik vaak in de Engelse taal, hetzelfde principe is van toepassing wanneer ik in Duitsland ben. Soms klinken bepaalde zinnen krachtiger en mooier in een bepaalde taal en dan gooi ik dat simpelweg op die manier in de tekst, het is authentieker en vrij apart. Als ik een stukje Nederland/Vlaanderen (toen Saefthinge "verdronk" waren Vlaanderen en Nederland nog één) bezing zoals "Saefthinge" dan krijgt die song een Nederlandstalige titel mee, put ik inspiratie uit gedichten van de Franse schrijver Baudelaire dan kan je er van op aan dat sommige regels in het Frans zullen geschreven worden. Het feit dat we als Vlamingen in België met drie verschillende talen geconfronteerd worden is het enige voordeel dat dit land biedt, politiek en economisch gezien is het een warboel en vaak is het zo dat enkel Vlamingen geneigd en bereid zijn om de drie talen te leren maar uiteindelijk komen wij toch "rijker" uit de strijd. Hoe meer talen men beheerst des te sterker men internationaal staat, men kan zich makkelijk in meerdere landen behelpen. Kennis is ALTIJD een voordeel.

Kan je de hoes uitleggen? Betekent het het vernietigen van het vaderland?
De hoes staat voor het overleven in een harde tijd die de middeleeuwen ongetwijfeld waren. De meeste bands opteren voor heroïsche taferelen met vechtende ridders op glanzende paarden als ze de middeleeuwen op het albumcover behandeld willen zien. Wij prefereerden om die periode op een andere, meer realistische manier te tonen. Een middeleeuwer die een boom velt symboliseert zijn dagelijkse strijd tot overleven. Het vergaarde hout zal als verwarming dienen in de koude nachten of als opbouw van het vaderland; de oude steden waren opgetrokken in hout. De man is minstens even heroïsch, doch zijn contributie is minder opvallend. Niet enkel krijgers maar ook arbeiders, kunstenaars, beeldhouwers, houthakkers, zeelui, wevers enz. hebben bijgedragen tot de opbouw van Europa. Verder vind ik het een krachtig, melancholisch en misschien zelfs een romantisch tafereel: een robuuste man die in lang vervlogen tijden een oude boom velt in de avondgloed, dit alles gesitueerd in het typische landschap der lage landen. (op zo'n zin zit je toch uren te studeren of niet dan...)

Waarom waren jullie niet bij het "No Mercy Festival" in Tilburg? Jullie namen stonden wel op de shirts. Had dit te maken met het afmaken van Fatherland?
Ik herinner me niet ooit benaderd te zijn geworden voor het "No Mercy" festival. Het gebeurt wel vaker dat promoters wat voorbarig zijn en de bandnaam gebruiken ter promotie van hun festival zonder dat er concrete onderhandelingen hebben plaats gevonden. Eigenlijk wel jammer want op die manier worden bepaalde verwachtingen gecreëerd en staan de fans uiteindelijk in de kou, dit keert zich ook tegen de band.
(Waarschijnlijk wist Gunther niet dat de tour met Deicide de "No Mercy" tour was.)

Vooral in Nederland zijn jullie toch vrij bekend en wordt er veelal met respect over Ancient Rites gesproken. Hebben jullie dat gevoel ook bij het Nederlandse publiek en is dat in andere landen ook zo?
We werden steeds goed ontvangen in Nederland. Ik voel me ook verwant en thuis in Nederland, tenslotte delen we dezelfde geschiedenis en taal. Amsterdam is mede gesticht door Antwerpenaars die de Spaanse inquisitie ontvluchtten, de Geuzen waren vrijheidstrijders die zowel in Vlaanderen als Nederland aanhang vonden. Diest (mijn geboorteplaats) is een Oranjestad waar de oudste zoon van Nederland als Vlaanderen plaats en zo delen we nog wel meer geschiedenis. Nederland is thuis. Telkens als we live Het verdronken land van Saefthinge spelen zijn zowel in Nederland als Vlaanderen de reacties uitbundig, tekens van herkenning, weet je wel. Als ik me te Griekenland bevind en ik een club plotseling In the Dutch mountains, wat bovendien een prachtige ironische titel is, van The Nits hoor raakt me dat evenveel als wanneer ik Mijn vlakke land van Jaques Brel beluister dat over Vlaanderen gaat. Vlaanderen en Nederland zijn de lage landen, we zijn verbonden. Het feit dat we een Nederlander in de band hebben en getekend zijn door een Nederlands label versterkt dit gevoel alleen maar. Het is een symbolische verbinding. Zo heeft Ancient Rites met elk lan wel een bepaalde verbondenheid, maar Nederland is een beetje thuis zoals ik reeds zei.

Hebben jullie al nummers van Fatherland live gespeeld?
We hebben inderdaad reeds enkele nummers van de nieuwe cd gespeeld, op de Euro-tour met Deicide en enkele losse data.

En hoe waren de reacties?
De reacties waren zeker positief. Vooral op plaatsen waar de cd al ietsje langer uit is zoals in Nederland en België. Natuurlijk genieten de oudere nummers momenteel nog het meeste bijval wat logisch is.

Zijn jullie tevreden met de promoting van Mascot? Ik had een aantal grote advertenties gezien.
Mascot levert goed werk. Ze hebben een aantal advertenties geplaatst in verschillende grote magazines.

Komt er een Fatherland-tour?
Natuurlijk komt er een tour. Er zijn headline data gepland in Engeland, België, Schotland en Nederland. Mojo concerts heeft ons geplaatst op de bill van diverse "Dutch Metal Nights" einde dit jaar. Ik kreeg nog een telefoontje van Mascot met de mededeling dat booking agency Metalyssee een Euro tour zal organiseren ter promotie van Fatherland in de periode november/december.

Even de vraag die we altijd stellen... jullie favoriete bands, de cd's van vroeger en nu en heel die zooi...
Dan zijn we uren bezig, Ricardo! Ik heb namelijk een erg brede smaak. In mijn uitgebreide muziekcollectie kan men de meest smaakvolle, kunstzinnige muziek naast de grootste herrie aantreffen. Op dit moment luister ik voor de vierde maal de song Subway Sadist van de oude punkband Chron Gen (R.I.P). Kippenvel! Bij het beluisteren van die song voel ik me weer vijftien. Ik ben pas terug uit Griekenland waar ik zo'n vijftigtal cd's heb aangeschaft! Voornamelijk oude punk, skin en metal platen die nu eindelijk op cd verschenen zijn. Het werd tijd want sommige van mijn vinyls zijn een beetje te vaak gedraaid. Verder heb ik de Mötorhead remasters collectie aangekocht. Nu heb ik alles van ze op vinyl, cd en remaster cd met uitgebreide bandhistory en fotocollectie. (Je wilt bijna vragen of hij Mötorhead leuk vindt.)
Andere (minder bekende) metalgoden als Tank en Ostrogoth zijn nu ook eindelijk op cd verkrijgbaar en dat kon ik natuurlijk niet weerstaan. Verder heb ik albums van Sham 96, The Blitz, Anti-Nowhere League, Discharge, G.B.H., Rancid, Dead Boys, The Fits, Vice Squad, Last Resort, Chaotic Dischord, Abrasive Wheels (punk en oi) meegebracht. Ik had ze natuurlijk al jaren op lp. Ik vond er ook een gelimiteerde Death in June cd-box (dark), Suicide Commando (Industrial (AAAAHHH....NEEEE!!!) noise) en mijn favoriete Dead Can Dance album op cd. Verder kreeg ik een heleboel nieuwe Griekse black metal en industrial releases in de handen gestopt. Mijn favoriete bands in metal zijn oude Mötorhead, oude Maiden, oude Priest, Tank, Venom, Celtic Frost/Hellhammer, Mercyful Fate, Omen, Bathory, Mayhem, Arcturus, Thy Repentance. Favoriete non-metal acts zijn Joy Division, Lords of the New Church, Brassers, Dead Boys, U.K. Subs, Front 242, Sister of Mercy, English Dogs, Blitz, Stranglers, Ramones om maar enkele artiesten op te noemen. Folk, New Age, soundtracks van horror-films, middeleeuws/klassieke muziek, punk/skin muziek, garage rock, 60's underground etc kunnen naast metal en Gothic mijn goedkeuring wegdragen. Erik is vooral weg van hardrock en heavy metal (in het bijzonder oude Priest). Jan luistert voornamelijk gothic, punk en metal. Walter groeide op met Kiss en houdt in de eerste plaats van heavy en black metal, toetsenist Domingo is weg van sfeervolle metal. Zo heeft elk zijn eigen invloeden. Bands waar ik vroeger van hield apprecieer ik nog steeds, mijn muzieksmaak is alleen onnoemelijk veel breder geworden met het ouder worden, wat niet altijd positief is voor mijn geldbeugel! Desalniettemin voel ik me er een rijker man door. Het is heerlijk om te kunnen putten uit rijkelijk gevulde muziek collectie, voor elke sfeer en gemoedstoestand bestaat wel een type muziek. Dus waarom zou ik me limiteren?

Voor mij is er nog steeds niks anders dan metal, maar dat zal wel aan mij liggen. Lang leve de bekrompenheid van een metalhead!!! Maaruh... Suicidal Tendencies??
S.T. heeft inderdaad een aantal leuke nummers.

Aha...een kenner. Even een vraag over Danse Macabre; hoe verlopen de koopcijfers en hoe was het optreden op Stonehenge?
De reacties zijn enorm positief. Verrassend eigenlijk daar Danse Macabre in de eerste plaats een project was om andere muzikale en tekstuele instincten uit te drukken. Ondertussen is het project uitgegroeid tot een heuse band vanwege de positieve reacties. Wederom is het een internationaal gebeuren. In onze gelederen treft men muzikanten aan uit Nederland, Vlaanderen, Griekenland, Servië, Oostenrijk en Finland wat uitstekend past bij het Trans-Europese karakter van de band. Het Stonehenge optreden was te gek! Ondertussen lopen aanbiedingen binnen voor concerten in België, Portugal en Italië. De gothic act Two Witches kwam net met een voorstel voor een Europese tour. Details aangaande verkoopcijfers weet ik niet, maar ik ontvang een hoop briefwisseling voor wat steeds een goede indicatie is.

Wil je nog even reageren op de volgende woorden?
Ancient Hordes: Het Ancient Rites contact-adres
After Dark Records: De grootste vergissing uit onze carrière.
Mascot Records: Eerlijk, hardwerkend label.
Black Metal Anno '98: Teveel imitaties in de scène
De Belgische metal-scene: Mijn favoriete vaderlandse metalbands waren Ostrogoth, Acid en Black Shepherd.
Gothic/Wave: één van mijn andere muzikale passies. Persoonlijk ben ik niet wild van de kruisbestuiving gothic-metal, ik prefereer pure gothic/wave uit de tachtiger jaren.

Bedankt voor het interview en de geschiedenis-les! Zelf nog iets toe te voegen??
All is said and done, Ricardo. Keep the black Flame burning!


Back to top